ورق سیاه چیست ؟ ورق گرم  چیست ؟ به همراه تصویر

فهرست ورق سیاه چیست ؟ ورق گرم  چیست ؟ به همراه تصویر

ورق سیاه چیست ؟ ورق گرم  چیست ؟

 

درجه ای از ماده با همان ترکیب شیمیایی که بسته به روش ساخت ممکن است کیفیت متفاوتی داشته باشد. ورق گرم در مقایسه با ورق سرد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به نیرو و انرژی کمتری نیاز دارد.

نورد گرم در دمای بالاتر از دمای 1700 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. ماده اولیه معمولا شمش های فلزی یا اسلب است ابتدا آنها بیش از دمای فوق گرم می شوند.

از آنجا که تشکیل فلز در دمای بالا و بدون تاخیر اضافی آسان است تولید آن در مقادیر بیشتری از نورد سرد امکان پذیر است. این باعث می شود که قیمت بازار فولاد پایین باشد.

فولاد در دمای اتاق خنک می شود این به عنوان نرمال سازی شناخته می شود. این ریز ساختار مواد به گونه ای تغییر می دهد که منجر به افزایش شکل پذیری و مقاومت می شود. 

شکل پذیری هنگام شکل دادن به مواد ( خم ورق فلزی ) از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا شکل مورد نیاز فراهم شود.

گر چه فولاد نورد گرم بهترین کیفیت را ندارد. در طی فرآیند خنک سازی کمی کوچک شده و این باعث می شود که فلز دچار تنش های داخلی شود. و در نتیجه سبب ایجاد سطحی غیر یکنواخت و اعوجاج ورق آهن می شود. تحمل ابعاد بین 2 تا 5 درصد متفاوت است و در پایان ورق سطحی پوسته پوسته می باشد. و می توان با آسیاب یا سندبلاست یا حمام اسید از بین برد.

در فولاد نورد گرم به دلیل ناهموار بودن سطح شناسایی و تشخیص نورد گرم با لمس سطح آسان است اما فاقد غشا روغنی می باشد و دارای گوشه های گرد است.

فولاد گرم هنگامی که مقاومت بالا از اهمیت بالایی برخوردار نیست انتخاب خوبی است. از جمله مزایای آن قیمت مناسب است تا دقت.

مشخصات شناسایی ورق نورد گرم

  • اعوجاج های جزئی که با خنک شدن ورق به جای زاویه کاملا مربع شکل, اشکال ذوزنقه ای بر جای می گذارد.
  • لبه ها و گوشه های گرد به دلیل جمع شدگی و دقت کمتر.
  • ورق در دمای بسیار بالا و خنک کننده و دارای سطوح مقیاس پذیر می باشد.
  • ورق نورد گرم به پردازش کمتری نسبت به ورق نورد سرد نیاز دارد. و همین امر سبب کاهش هزینه ها می شود.

 

  1. ورق سیاه :

ورق سیاه که نام دیگر آن ورق گرم می باشد به ورق هایی می گویند که کاربردهای ساختمانی دارد و از نظر کیفیت به اصطلاح از ST33  شروع می شود و به ST52  ختم می شود هرچه ورق ها ازST37  پایین تر باشند نرم تر می شود به عبارتی هر چه عنصر کربن در ورق های فولادی بیشتر باشد ورق سخت تر می شود مانند ST52

ورق های گرم در کارخانه های فولاد سازی مستقیما از شمش ورق و گنداله آهن تولید می شود و اولین مراحل تولید ورق می باشد.

بعضی از ورق های فولادی قابل کشش می باشند و جهت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین که اصطلاحا DD11 و DD12 و DD13 و همچنین STW22 و STW24 که نرم تر می باشد قابل استفاده است.

بعضی از ورق های سخت جهت تولید لوله های تخت فشار و مخازن نفتی و غیره با استانداردهای SPHT4 و SPHT3 و SPHT2 و SPHT1 استفاده میشود.

همچنین ورق های A285 با گرید GR سی (C) با A596 90 با گرید GR55 تا 90 نیز برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشارقوی مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق گرم  چیست ؟ ورق سیاه چیست؟ 
ورق گرم  چیست ؟ ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه در دو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی

ورق  سیاه معمولی: استاندارد ST37 بیشتر برای مصارف ساختمانی ( ساختمان ها- سوله ها) مصرف می شود

ورق سیاه صنعتی : استاندارد (A516, GR C) (A285, GR C) (A283, GR C) (ST52, GR 60-70) فروش دارد ورق صنعتی در مصارف و پروژه های صنعتی کاربرد دارد از قبیل سد سازی, پروژه های پتروشیمی, مخزن سازی و….

این اقلام در دو شکل رول یا شیت وارد بازار می شود و از سایز 15 میل به بالا تنها به صورت شیت خام وارد بازار می شود هر دوی این ورق قابل برش به سایزهای مختلف می باشد.

 

کاربرد ورق آهن چیست

ورق نورد گرم ( ورق سیاه) در صنایع مختلفی از جمله موارد زیر کاربرد دارند.

  1. صنعت ساختمان
  2. تانکرسازی
  3. خودرو سازی
  4. مخازن خاص
  5. کشتی سازی
  6. صنایع سنگین فلزی

ورق سیاه به دو شکل کلی رول فرم و فابریک تولید می شوند. ضخامت ورق سیاه از 1.5 میلی متر شروع شده و نهایتا به 100 میلی متر ختم می شود.

 

ابعاد فیزیکی ورق سیاه:

در حالت رول ورق سیاه در چهار عرض تولید می شود 100, 125, 150, 200 و طبعا در حالت رول محدودیت طولی ندارد.

در حالت فابریک نیز بسته به سفارش می توان هر اندازه و ابعادی را تولید کرد اما ابعاد مرسوم و پرکاربرد به شرح زیر است.

  • ورق سیاه 1000*2000 میلی متر
  • ورق سیاه 1250*2500 میلی متر
  • ورق سیاه 6000*1000 میلی متر
  • ورق سیاه 1500*6000 میلی متر
  • ورق سیاه 12000*2000 میلی متر

ورق سیاه را معمولا با استاندارد ST37 می شناسند.

 

قیمت ورق سیاه روز را میتوانید در این لینک مشاهده نمایید ( قیمت ورق سیاه )

 

  1. ورق A516 :

ورق A516 از گروه ورق های فولادی ساختمانی است که با دو کیفیت گرید 60 و 70 تولید و عرضه می شود.

ورق A516 GR 60  و ورق A516 GR 70 بیشترین کاربرد را در صنایع مخزن سازی دیگهای بخار دارند. ورق های فولادی A516 دارای استحکام کششی بالا و درصد تطویل قابل قبول هستند و برای ساخت دیواره مخازن به صورت خم و عدسی به کار گرفته می شوند. ورق A516 Gr 70  در مقایسه با ورق A516 Gr 60 دارای کیفیت, خواص جوشکاری, برشکاری و انعطاف پذیری بهتری است. و به همین دلیل به ورق A516 GR 70 ورق آتشخوار نیز می گویند.

ورق های A516 با گریدهای دیگری مانند A516 GR55 و A516 GR65 (مطابق ASTM آمریکا) نیز تولید می شوند. در واقع تفاوت گریدهای مختلف ورق آتشخوار در تحمل فشار و دما, قابلیت عدسی شدن, تست کشش و تست ضربه است.

شرکتهای داخلی مخزن سازی عمدتا از ورق های ساخت ایران ( فولاد مبارکه) و ساخت کشورهای اوکراین, کره جنوبی و چین استفاده می کنند که در این میان , ورق A516 ایرانی و ورق A516 چینی به دلیل کم بودن در صد منگنز در ورق های تولید شده توسط آنها در رده های با کیفیت پایین قرار می گیرند.

ورق A516 ورقی فولاد کربنی است که در آن از مقادیر ناچیزی مانند فسفر و گوگرد و عناصری نظیر منگنز و سیلیکون در بالاترین سطوح مجاز به منظور رسیدن به یک ورق فولاد کربنی مرغوب با خاصیت خمش و عدسی شدن استفاده شده است.

این نوع ورق دارای استاندارد دیگری به نام A516 NACE MR0175 است که دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند و بیشتر در صنایع تولید نفت و گاز به کار گرفته می شوند.

ورق A516
ورق A516

کاربرد ورق A516

ورق آتشخوار A516 در صنایع مختلفی کاربرد دارد که از عمده ترین مصرف ورق A516 می توان به استفاده در صنایع مخزن سازی و دیگ های بخار اشاره کرد.

از دیگر موارد استفاده این ورق می توان به مخازن تحت فشار, اتصالات و مبدل های تحت فشار , مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر اشاره کرد.

 

  1. ورق A283 :

ورق A283 Gr C, مطابق با استاندارد ASTM آمریکا. ASTM در واقع یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین سازمان های بین ‌المللی توسعه ‌دهنده استاندارد در این زمینه است.

ورق A283 با کیفیت و گریدهای مختلف نظیر A283 Gr A و A283 Gr D نیز تولید می شود که در این میان ورق A283 Gr C در قیاس با سایر این کیفیت و گریدها در خاورمیانه مصرف چشم گیری دارد و از ورق های پرمصرف و حائز اهمیت در صنعت داخلی به شمار می رود. ورق A283 در ابعاد و ضخامت های گوناگون تولید و عرضه می شود. تنوع عرض ورق A283 در ۱۵۰۰,۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ میلی متر (۱٫۵ / ۲ / ۳ متر) است. ورق A283 Gr C دارای خاصیت ماشینکاری, جوشکاری و شکل پذیری بسیار مناسبی است.

ورق A283
ورق A283

استحکام تسلیم یا تنش تسلیم ( Yield stress ) :

در جامدات به میزان تنش مربوط به انتهای بخش خطی منحنی تنش و کرنش در آزمون کشش تک ‌محوره و در سیالات (غیرنیوتنی) به مقدار تنشی که با کاهش آن سیال رفتار شبه جامد (تغییرشکل ناپیوسته) پیدا می‌کند گفته می‌شود.

کشش ( tension ) :

در علم فیزیک به اندازه نیروی کششی اعمال شده به وسیله یک طناب, کابل, زنجیر و موارد مشابه آن ها به یک جسم دیگر گفته می‌شود که کشش متضاد فشار است.

 

کاربرد ورق های A283

ورق A283 در صنایع اصلی نظیر: مخزن سازی, نفت, گاز و پتروشیمی و دیواره ماشین آلات و قطعات صنعتی استفاده ی بسیار زیادی دارد.

A283 Gr D – A283 Gr A – A283 Gr C -A283 Gr A

مهم ترین دلیل به وجود آمدن گرید های مختلف این ورق A283 Gr C -A283 Gr D ) A283 Gr A ) تغییر در مقدار کربن  است, که در نتیجه ی افزایش کربن, ورق به سختی بالاتری دست پیدا می کند و همینطور این افزایش مقدار, باعث بالا رفتن قابلیت عملیات حرارتی ورق A283 می شود.

ورق A283 Gr C تولید داخلی (شرکت فولاد مبارکه), کشورهای شرق آسیا (چین و کره جنوبی) و کشورهای اروپایی (اوکراین, بلژیک و آلمان) در صنایع کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق A283 Gr C دارای تنش تسلیم ۲۰۵Mpa  برای تمام ضخامت ها و تنش کششی min: 380Mpa , max: 515Mpa می باشد.

در ضمن Elongation یا قابلیت طویل در ورق فولادی A283 Gr C, حداقل ۲۵% و برای ضخامت های زیر ۶۰۰ میلی متر و ۲۳% برای ضخامت بالای ۶۰۰mm  است.

 

  1. ورق ST52 :

از ورق های ST52 با عنوان ورق های زیر بنایی صنعت نام برده می شود. دلیل آن هم به خاطر طیف وسیع مصرف آنها در صنایع مادر و بالا دستی می باشد.

این نوع ورق سیاه آلیاژی با افزودن عناصر سیلسیوم و منگنز نسبت به ورق های ST52 و ST44 از خواص مقاومت در برابر پیچش و خمش , تحمل وزن و خاصیت ارتجاعی برخوردار است.

ورق ST52دارای 0.2 در صد کربن 0.55 درصد سیلیس و 1.6 درصد منگنز می باشد که خاصیت مقاومت به خمش و خواص ارتجاعی خود را مدیون عنصر MN یا منگنز می باشد.

قیمت ورق کاویان را میتوانید در این لینک مشاهده نمایید ( قیمت ورق کاویان )

ST 52
ST 52

کاربرد ورق ST52

همیشه استفاده از فولادهای آلیاژی به دلیل رسیدن به مقاومت بالاتر با حجم پایین است. فولادهای آلیاژی با کاهش حجم مصرف فولاد پروژه و همچنین کاهش سطح مقطع سازه نقش بسزایی در کاهش هزینه و بازده سازه داشته است.

درعملیات جوشکاری به دلیل حرارت بالای ایجاد شده مقاومت فولاد کاهش می یابد. ورق های ST52 بعد از عملیات جوشکاری و فرم دهی می توانند مقاومت قابل قبولی را در تست ها نشان دهند.

این نوع ورق ها که در ابعاد 6000*1500 میلی متر و 2000*6000 میلی متر عرضه می گردد در ایران توسط شرکت های فولاد مبارکه و اکسین و در نوع وارداتی آن از کشورهای ژاپن, کره, هند, چین, روسیه و آلمان وارد می گردد.

نکته قابل توجه در ورق های ST52 این است که صنایعی که از این نوع ورق های استفاده می نمایند توجه بسیاری به استاندارد بودن کالا دارند. عموما در انتهای نام ورق های ST52-3N به مشتریان عرضه می گردد که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است. این نوع ورق ها عموما قبل از استفاده توسط دستگاه UT تست می گردد این نوع تست که تست التراسونیک نام دارد توسط امواج صوت با فرکانس بالا در قطعه مورد تست هدایت شده و عیوب سطحی و زیر سطحی را آشکار می کند که این عیوب شامل ترک ها, تو رفتگی ها, عیوب انقباضی, حفره ها, ترکیدگی ها, پوسته شدگی, خلل و فرج و پیوستگی ناقص که هر کدام از آنها باعث رد شدن این ورق ها در تست می گردد.

در خرید این نوع ورق ها حتما باید به نرمالایز بودن و استاندارد بودن کالا توجه داشت. ورق های بالای ضخامت 50 میلی متر داشتن UT الزامیست.

 

  1. ورق ضد سایش یا ورق هاردوکس :

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که صنعت با مواجه بوده و به دنبال رفع آن بوده, داشتن اطلاعات کاربردی دقیقی درباره ی پدیده سایش است

در واقع به پدیده ی لغزش یک ماده یا یک سطح روی سطحی دیگر که در واقع  یک کار مکانیکی محسوب می شود و باعث کنده شدن ذرات موجود در سطح گشته و سایش سطحی را به وجود می آورد, سایش می گویند.

ورق های هاردوکس که نوع مقاومتی از ورق های ضد سایش هستند, با مقاومت بالایی که در مقابل سایش دارند این مشکل را برطرف کرده اند

برندهای مشابه هاردوکس عبارتند از:

  1. ورق ضد سایش ولدوکس ( Weldox )
  2. ورق ضد سایش دورستات ( Durostat )
  3. ورق ضد سایش کرسابرو( Creusabro ) : ورق های هاردوکس در ضخامت های بالاتر از ۵mm عرضه می شود؛ ورق های معادل هادوکس نظیر ورق کرسابرو دارای ضخامت های پایین تر و بیشتر از ۵mm.
  4. ورق ضد سایش دیلیدور ( Dillidur ): استانداردهای Dillidur 500V و Dillidur 400V هم مربوط به ورق های ضد سایش مشابه هاردوکس هستند.

از دیگر ویژگی های ضد سایش (ورق هاردوکس و برندهای مشابه) می توان به خاصیت ماشین کاری, شکل دهی و جوشکاری اشاره کرد.

ضد سایش
ضد سایش

سختی برینل ( Brinell hardness)

یکی از معیارهای سختی است که بر اساس مقاومت مواد در برابر فرورونده ی کروی شکل ازجنس فولاد یا کاربید تنگستن سختی آنها را تعیین می‌کند.

این روش در سال ۱۹۰۰ توسط مهندس سوئدی ( یوهان آگوست برینل) پیشنهاد شد.

در واقع اعداد معرفی کننده ی ورق هاردوکس ( مانند: hardox 500 , hardox 400, …) نشان دهنده ی درجه ی سختی ورق ها بر حسب برینل است.

ورق های هاردوکس با سختی ۴۰۰, ۴۵۰, ۵۰۰ و ۶۰۰ برینل موجود می باشد که از میان آن ها ورق هاردوکس ۴۰۰ , ۴۵۰ و ۵۰۰ در صنایع داخلی کاربرد بیشتری دارد.

 

 

  1. ورق آلیاژی :

ورق آلیاژی فولادی است که برای بهبود ویژگی های مکانیکی با عنصرهای گوناگون از 1 تا 50% از وزن خود مخلوط و به صورت آلیاژ در آمده است.

خود فولاد در واقع نوعی آلیاژ است. اما تمام گونه های فولاد را آلیاژ نمی خوانند. ساده ترین نوع فولاد که تقریبا می توان گفت آهن است ( نزدیک به 99%) خود با عنصر کربن آلیاژ شده است ( بسته به نوع فولاد از 0.1% تا 1%) بنابراین منظور از آلیاژ فولاد ترکیبی از فولاد, کربن و دیگرعنصرها است. عنصرهایی که بیشتر برای این هدف کاربرد دارند. عبارتند از: منگنز( پرکاربردترین), نیکل, کروم, مولیبدن, وانادیم, سیلیسیم و بور و عنصرهای کم کاربردتر عبارتند از : آلومینیم, کبالت, مس, سریم, نیوبیم, تیتانیم, تنگستن, قلع, روی, سرب و زیرکونیم.

از ترکیب عنصرهای بالا با فولاد (آلیاژسازی) برخی ویژگی های فولاد کربن مانند مقاومت, سختی, چقرمگی, سایش, سخت شدگی و مقاومت در دمای بالا به گونه درخور توجهی بهبود می یابد. برای دستیابی به بعضی از این ویژگی ها باید علاوه بر ترکیب عناصر عملیات حرارتی نیز بر روی فلز انجام گیرد.

قیمت ورق اکسین را میتوانید در این لینک مشاهده نمایید ( قیمت ورق اکسین )

ورق آلیاژی
ورق آلیاژی

فلز آلیاژی چیست ؟

آلیاژ مخلوط یا محلول جامد فلزی متشکل از یک فلز اصلی که آن را فلز پایه می گویند با یک یا چند عنصر فلزی و یا غیر فلزی است آلیاژ معمولا خواصی متفاوت از عناصر تشکیل دهنده خود دارد.

برای مثال برنج, آلیاژ و فلزی است که از ترکیب مس و روی به دست آمده است. این دو فلز را گداخته و چنان به هم آمیخته اند که فلز دیگری به نام برنج به دست آمده است.

آلیاژها معمولا سختی و استقامت بیشتری دارند تا فلزهایی که آن ها را پدید آورده اند. مثلا وقتی که آهن را با کربن ترکیب کنیم فولاد به دست می آید و این فولاد به مراتب سخت تر و محکم تر از آهن می باشد. با افزودن فلز دیگری به نام کرم فولادمان یک فلز زنگ نزن می گردد. اکنون برخی از آلیاژهای معروف را برایتان بر می شمریم: سکه های طلا و سکه های زینتی, آلیاژ طلا و مس هستند. زیرا طلای خالص به حدی نرم است که خیلی قابل استفاده نمی تواند باشد.

 

تبدیل آهن به فولاد آلیاژی :

آهن مذاب تصفیه شده را با افزودن مقدار معین کربن و فلزهای آلیاژدهنده مثل وانادیم, کروم, تیتانیم, منگنز و نیکل به فولاد تبدیل می کنند. فولادهای ویژه ممکن است مولیبدن, تنگستن یا فلزهای دیگر داشته باشند. این نوع فولادها برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند در دمای زیاد آهن و کربن با یکدیگر متحد شده, کاربید آهن به نام سمنتیت تشکیل می دهند. هرگاه فولادی که دارای سمنتیت است. به کندی سرد شود تعادل فوق به سمت تشکیل آهن و کربن جابجا شده کربن به صورت پولکهای گرافیت جدا می شود. این مکانیزم در چدن ها درصد کربن در آنها بیشتر است, اهمیت بیشتری دارد برعکس اگر فولاد به سرعت سرد شود کربن عمدتا به شکل سمنتیت باقی می ماند تجزیه سمنتیت در دمای معمولی به اندازه ای کند است که عملا انجام نمی گیرد.

 

بیشترین کاربرد ورق های آلیاژی

  • دماهای بسیار بالا
  • دماهای بسیار پایین
  • مخازن تحت فشار
  • مصارف استحکام بالا
  • سختی بسیار بالا
  • مقاومات در برابر زنگ زدگی
  • مقاومت در برابر خوردگی هوا
  • مقاومت در برابر نمک های دریایی
  • صنایع قطعه سازی
  • صنایع ساخت ابزار
  • راه سازی , پل سازی و شهرسازی
  • فولادهای مقاوم در برابر اسید
  • خودروسازی
  • هواپیما سازی
  • کشتی سازی
  • پزشکی
  • پتروشیمی, نفت وگاز

بیشترین مصرف ورق های آلیاژی در دنیا و ایران مربوط به آلیاژهای زیر است :

  • ورق آلیاژی A516 Gr70
  • ورق آلیاژی A516 Gr80
  • ورق آلیاژی A283 Gr60
  • ورق آلیاژی A283 Gr70
  • ورق آلیاژی CK45
  • ورق آلیاژی 17Mn4
  • ورق آلیاژی St52
  • ورق آلیاژی St44
  • ورق آلیاژی Delidor
  • ورق آلیاژی Hardox
  • ورق آلیاژی A6 دریایی
  • ورق آلیاژی نسوز1.4841
  • ورق آلیاژی دمای پایین 1.4824
  1. ورق آجدار

ورق آجدار نوعی ورق گرم است که بیشتر برای سطوح شیبدار یا نزدیک پرتگاه استفاده می‌شود تا از سرخوردن افراد و یا اشیاء جلوگیری کند. برجستگی های پراکنده شده در سطح ورق, معمولا به شکل بادامی, الماسی و یا اشکال دیگر طراحی شده است. سقف های شیروانی نمونه ای از کاربرد این محصول است.

ورق آجدار
ورق آجدار

کاربرد ورق آجدار

از طرفی با توجه نوع ضخامت و استقامت ورق آجدار, این نوع ورق ها برای

  • کف کشتی‌ها
  • پل‌ها
  • پله‌ها
  • کف اتاق کامیون ها و وانت بارها
  • کف زمین های در حال عملیات ساخت و یا راه سازی که به صورت موقت باید عبور و مرور از روی آنها انجام گیرد.
  • ساخت پله های اضطراری
  • ساخت دستگاه های صنعتی کارخانجات و غیره به کار می روند.

 

انواع ورق آجدار

ورق های آجدار تحت عنوان ورق های شطرنجی (Chequred Sheet), ورق های برجسته (Embossed Sheet) و ورق های کف سازی (Durbar Floor Sheet) نیز معرفی می شوند.

برجستگی های ایجاد شده در سطح ورق, معمولا به شکل بادامی, لوزی, عدسی, قطره‌ای, شطرنجی و یا اشکال دیگر می‌باشد.

در این فعالیت ورق آجدار به روش نورد گرم (Hot Rolling) تولید می‌شود, در روش نورد گرم, ابتدا شمش فولادی از نوع تختال (اسلب) با مقطع و طول مشخص به درون کوره های پیش گرم ریخته شده و پس از رسیدن به درجه حـرارت مورد نظر و عبور از قفسه های پوسته زدایی و نورد ابتدایی, مقطع آن کاهش و طول آن افزایش می یابد و نهایتاً با عبور از قفسه های نورد پایانی و انجام عملیات آج زنی به شکل ورق آجدار با ضخامت ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر تولید شده و به صورت کلاف (Coil) و یا برش‌ (Sheet) متر بسته بندی می گردند.
اسلب (Slab) یا تختال, قطعه ای مکعب مستطیل شکل و از فرآورده های میانی نورد فولاد است که معمولاً دارای ضخامت ۲۳۰ میلیمتر, عرض ۱.۲۵ متر و طول ۱۲ متر می باشد.

 

مزایای ورق آجدار

سطح براق و انعطاف پذیری بالا در عین حال استحکام بالای این نوع ورق به خاطر طراحی های روی سطح آن از ویژگی‌ اصلی نسبت به دیگر ورق ها است.
همچنین ورق آجدار به راحتی قابل تغییرشکل و خم شدن هستند و حتی با توجه به نیاز مشتریان برای برخی اهداف تزئینی نیز بکار برده می شوند.

استاندارد ورق آجدار

ورق های آجدار معمولا در ضخامت های ۱.۵ میلی متر تا ۱۰ میلی متر و در ابعاد ۲*۱ متر و ۶*۱.۵ متر و ۶*۲ متر تولید می شوند.

 

 

  1. ورق اسید شویی

به فرآیندی که طی آن چربی های روی ورقی که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است, با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود, اسیدشویی می گویند.
ورق های اسید شویی شده از ورق های سیاه (ورق های گرم نوردیده) تولید می شوند که طی پروسه ای سطح رویی آنها اسید شویی می شوند و زغال های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی ها گرفته می شود و مقداری ظاهر ورق براق تر می شود یعنی نزدیک به ورق روغنی (سرد نوردیده) است که معمولا به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر تولید می شود , همچنین این ورق های معمولا دارای ضخامت های 1.5 تا 6 میلیمتر می باشند.
ابعاد ورق های اسید شور فابریک :

  • ورق اسیدشور شده 1000*2000 میلی متر
  • ورق اسیدشور شده 1250*2500 میلی متر

قیمت ورق مبارکه را می توانید در این لینک مشاهده نمایید ( قیمت ورق مبارکه )

ورق اسید شویی
ورق اسید شویی

روش تولید:

بخشی از محصول تولیدی در واحد نورد گرم جهت شستشوی سطح ورق بوسیله اسید, به واحد اسید شویی انتقال می یابد.در خطوط اسیدشویی کلافها پس از باز شدن توسط قرقره های باز کننده وارد حوضچه های اسید از نوع اسید کلر یدر یک شده و در آنجا جهت اکسید زدایی شسته می شوند. این کلاف ها پس از شسته شدن و خارج شدن از حوضچه های اسید توسط آب شسته شده و با عبور از تونل هوای گرم خشک می شوند.پس از عملیات اسید شویی بخشی ازمحصول به صورت کلاف اسید شویی شده به بازار عرضه و بخش عمده آن برای تولید محصولات سرد به واحد نورد سرد انتقال می یابد.

 

کاربرد ورق اسیدشوئی:

مصارف ساختمانی: تولید لوله و پروفیل و غیره

اتومبیل سازی: قسمت های ساختمانی و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (ر ینگ و شاسی)

صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب , نفت و گاز

تولید مخازن گاز ,مایع و مخازن تحت فشار

فرم دهی مجدد جهت محصولات گالوانیزه

فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز

ورق های اسید شور که برای لوله های نفت و گاز مناسب می باشند کیفیت GRB و X۴۲وx۴۶و x۵۲ psl ۲را دارا هستند.

برای کشتی سازی ورق های با کیفیت GR.A و NVA می باشد. برخی ورق های فولادی جهت رینگ و شاسی اتومبیل به کار می رود که بایستی ضد سایش و سخت باشند که از کیفیت SAPH ۳۷۰-SAPH ۳۱۰ تا SAPH۴۴۰برخوردارند.(کیفیت QSTE۳۸۰نیز ضد سایش و سخت می باشد.)

 

دلایل اسید شویی:

بهبود کیفیت سطحی که بدلیل جدا شدن و تمیز شدن لایه های اکسیدی از روی سطح ورق است. در این صورت ورق از سطح مرغوب تر و شکل ظاهری بهتری بهره مند خواهد شد. این هدف برای آن دسته از ورق هایی است که پس از اسید شویی وارد بازار مصرف می شوند.
آماده سازی ورق برای فرآیند نورد سرد. معمولا پوسته های اکسیدی روی سطح ورق سخت و ضد سایش می باشند. به همین دلیل اگر ورق ها بدون اسیدشویی و اکسید زدایی نورد سرد شوند, سبب می شود که غلتک های نورد سرد به سرعت ساییده و از تلرانس خارج شوند و روی هم رفته فرایند نورد سرد را با دشواری روبرو می سازد. این دشواری دو چندان خواهد شد, اگر اتصال و یا چسبندگی پوسته های اکسیدی به سطح ورق سست و ضعیف باشد. بنابراین لازم است که سطح ورق, پیش از فرایند نورد سرد, حتما تمیز و تهی از اکسید باشد.

 

مزایای اسید شویی با اسید کلریدریک:

در گذشته از اسیدسولفوریک به عنوان ماده اصلی اسیدشویی استفاده می شد. ولی امروزه بیشتر تولید کنندگان فولاد برای فرآیند اسید شویی از اسید کلریدریک استفاده می کنند. دلیل این امر مزایای مختلفی است که اسید کلریدریک نسبت به اسید سولفوریک از خود نشان داده است. اول و مهمتر از همه جنبه اقتصادی کار است. زیرا قیمت اسید کلریدریک بسیار کمتر از اسید سولفوریک است. دلایل دیگری که استفاده از اسید کلریدریک را توجیه می کنند عبارتند از:

* در شرایط غلظت و دمای یکسان, نرخ اسیدشویی با اسید کلریدریک 2.5 تا 3.5 برابر بیشتر از نرخ اسیدشویی با اسیدسولفوریک است.

* اسید کلریدریک اکسید بیشتری را در خود حل می کند, در نتیجه سطح را تمیزتر می کند.

* استفاده از اسید کلریدریک سبب می شود که در تانک های اسید شویی از اسید کمتری استفاده شود.

* حمله و کارایی اسید کلریدریک به خود فولاد بعنوان فلز پایه, کمتر خواهد بود در نتیجه از هدر رفتن فلز جلوگیری می شود.

* دمای کاری برای اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است. دمای بهینه کاری برای اسید کلریدریک 70 تا 80 درجه سانتیگراد است, حال آنکه این دما برای اسید سولفوریک 100 تا 105 درجه سانتیگراد می باشد.

بزرگترین عیب اسیدکلریدریک نسبت به اسید سولفوریک, فرار بودن بیشتر آن است. بنابراین تانک های اسیدشویی در بردارنده اسید کلریدریک, می بایست به خوبی آب بندی شوند تا از گریز اسید جلوگیری شود. عملیات اسیدشویی پیوسته, معمولا بوسیله 3 تا 5 تانک در بردارنده اسید با غلظت های متفاوت انجام می پذیرد. طول تانک ها نزدیک به 2 تا 2.5 متر می باشند و پشت سر هم قرار می گیرند.

آیا مفید بود ؟

بر روی ستاره ها کلیک نمایید

تلگرام
واتس‌اپ
ایمیل
فیسبوک
توییتر
پرینت
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فولاد سبز چیست

فولاد سبز چیست

فولاد سبز چیست؟ صنعت فولاد عامل مهمی در اقتصاد جهانی است. فولاد سبز تقریبا در

کربن زدایی در فولاد

کربن زدایی فولاد

کربن زدایی فولاد کربن زدایی زمانی اتفاق می افتد که اتم های کربن در سطح