معرفی میلگرد بستر به همراه کاربرد و مزایای آن

فهرست معرفی میلگرد بستر به همراه کاربرد و مزایای آن

معرفی میلگرد بستر به همراه کاربرد و مزایای آن

در طول چند دهه گذشته,‌ تکنیک ها و مواد مختلفی ایجاد شده است که در فرآیند ساخت و ساز استفاده می شود. و می تواند استحکام و مقاومت کلی آن را افزایش دهد. میلگرد بستر یکی از این نوآوری های جدید است که توانسته مقاومت کلی ساختمان ها را در برابر زلزله افزایش دهد. همین عامل باعث محبوبیت آن شده است.

(جهت مطالعه بیشتر به میلگرد چیست مراجعه نمایید)

در واقع میلگردهای بستر به راحتی می توانند با تکیه بر ساختار و ویژگی های منحصر به فرد خود مقاومت کلی دیوار شما را در برابر زلزله یا ضربه های فیزیکی افزایش دهند. این در حالی است که هزینه آنها کم است و روش های استفاده از آنها در ساختمان نیز ساده است. همین موضوع باعث شده است که طی چند دهه گذشته روز به روز بر محبوبیت آنها افزوده شود.

میلگرد بستر چیست
میلگرد بستر چیست

با این حال,‌ کم نیستند افرادی که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این مواد منحصر به فرد ندارند. در ادامه این مقاله سعی داریم مروری بر ماهیت آن داشته باشیم و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان توضیح دهیم. (جهت مطالعه بیشتر به فورجینگ میلگرد مراجعه نمایید)

ماهیت میلگرد تخت

میلگرد بستر به محصولاتی اطلاق می شود که اغلب از دو میلگرد موازی و شبکه ای از سیم در قسمت میانی آنها ساخته می شود. این محصول در فرآیند دیوارکشی بین مواد مختلف قرار می گیرد و با ملات پوشانده می شود.

در این صورت میلگرد بستر به دلیل داشتن بدنه مستحکم می تواند ارتباط بین دو ردیف مصالح را افزایش داده و در نتیجه مقاومت خود را در برابر زلزله و شرایط ناخواسته افزایش دهد. این امر باعث شده تا محبوبیت آنها در چند دهه گذشته افزایش یابد. البته باید اشاره کنیم که تاریخچه آنها محدود به دهه های گذشته نیست,‌ بلکه حدود دو قرن از ساخت آنها می گذرد. (جهت مطالعه بیشتر به میلگرد کلاف چیست مراجعه نمایید)

ماهیت میلگرد تخت
ماهیت میلگرد تخت

در واقع برای اولین بار در سال ۱۸۱۳ تعدادی از مهندسان آمریکایی موفق به ساخت میلگرد بستر شدند. کارایی منحصر به فرد این محصولات و البته مقاومت کلی آنها در برابر ضربه های مختلف باعث شد تا مهندسان استفاده از میلگرد بستر را برای مقاوم سازی دیوارها در برابر زلزله ضروری بدانند. (جهت مطالعه بیشتر به آشنایی با جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد مراجعه نمایید)

این به نوبه خود رشد و مسیر پیشرفته میلگرد بستر را افزایش داد. به گونه ای که طی چند دهه گذشته جایگاه خود را در استاندارد ساخت و ساز بسیاری از کشورها مانند کانادا و استرالیا و … باز کرده است. در ایران چند دهه گذشته معماران زیادی به استفاده از این محصولات روی آورده اند. با این حال بخش بسیار بزرگتری هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و ماهیت آن را درک می کنند. (جهت مطالعه بیشتر به نحوه کاشت میلگرد در بتن مراجعه نمایید)

ویژگی های میلگرد تخت

یکی از دلایل محبوبیت روز افزون میلگرد تخت,‌ ویژگی های ایده آل آنهاست. در واقع این محصولات دارای ویژگی ها و نقاط قوت منحصر به فرد هستند که آنها را از همتایان خود متمایز می کند. همین عامل نیز باعث شده تا این محصولات در چند دهه گذشته رشد بالایی را در بین ایرانیان تجزبه کنند. (جهت مطالعه بیشتر به میلگرد ارزان در بازار مراجعه نمایید)

یکی از بارزترین و البته مهم ترین ویژگی های میلگرد بستر مقاومت بالای آنها می باشد. این محصولات از موادی مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد با پوشش کربن ساخته شده اند.

(جهت مطالعه بیشتر به افزایش قیمت میلگرد در میان رشد تقاضا مراجعه نمایید)

ویژگی میلگرد تخت
ویژگی میلگرد تخت

به همین دلیل است که می توانند در شرایط بحرانی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. البته در بین این میلگردهای فولادی,‌ شبکه هایی از مفتول های باریک نیز قرار داده شده است که متریال مشابهی دارند. (جهت مطالعه بیشتر به مدیریت نوسان قیمت میلگرد مراجعه نمایید)

نحوه ساخت آنها باعث شده تا محصولات مذکور بتوانند ردیف های مواد را به نحو بهتری به هم بچسبانند و از ایجاد ترک در ساختار آنها جلوگیری کنند. یکی دیگر از ویژگی هایی که در این محصولات به چشم می خورد مقاومت در برابر زنگ زدگی است.

همانطور که اشاره کردیم,‌ جنس این محصولات ضد زنگ است و همین امر باعث می شود که ماده اصلی آنها از خوردگی دور بماند. این چیزی است که باعث می شود طول عمر آنها به حداکثر حالت ممکن برسد. آخرین ویژگی که در میلگرد تخت ها به چشم می خورد قیمت پایین آنها در مقایسه با مقاومت بالای آنهاست. (جهت مطالعه بیشتر به زنگ زدایی میلگرد و تیرآهن مراجعه نمایید)

در واقع این محصولات می توانند مقاومت کلی دیوارهای شما را تا حد زیادی افزایش دهند. این در حالی است که هزینه آنها در مقایسه با بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر پایین است. این امر تاثیر بسزایی در نفوذ بیشتر آن در میان معماران داشته است. (جهت مطالعه بیشتر به علل شکستن میلگرد مراجعه نمایید)

لازم به ذکر است که اگر در ساخت و ساز خود از بلوک های سبک مانند بلوک هابلکس یا سیپورکس استفاده می کنید. نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست. (جهت مطالعه بیشتر به خرید میلگرد با پروانه ساختمان مراجعه نمایید)

ویژگی های میلگرد تخت
ویژگی های میلگرد تخت

طبق استاندارد ۲۸۰۰ ساختمان به جای استفاده از وال پست یا میلگرد بستر از بست های مکانیکی یا بست های اتصال سیپورکس استفاده می شود. (جهت مطالعه بیشتر به میلگرد حرارتی مراجعه نمایید)

کاربردهای میلگرد بستر

میلگردهای بستر به دلیل ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود کاربردهای مختلفی دارند. اولین و البته مهمترین کاربردی که برای میلگرد بستر در نظر گرفته می شود. تقویت دیوارهای آجری و سفالی است. (جهت خرید و بررسی به خواص مکانیکی میلگردهای بافق مراجعه نمایید)

همانطور که اشاره کردیم. این دسته از محصولات به دلیل ساختار منحصر به فرد خود می توانند ارتباط بین ردیف های مختلف یک دیوار را افزایش داده و به لطف ساختار آهنی خود مقاومت بیشتری به آنها ببخشند. به همین دلیل است که از آنها در اکثر ساختمان های مدرن استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهایی که برای میلگرد تخت ها در نظر گرفته می شود افزایش طول دیوار است. (جهت خرید و بررسی به قیمت میلگرد مراجعه نمایید)

کاربردهای میلگرد بستر
کاربردهای میلگرد بستر

در واقع با توجه به تجربیات به دست آمده, زمانی که طول دیوارهای یک خانه از حد معینی مانند ۵ متر بیشتر شود, مقاومت آنها در برابر زلزله کاهش می یابد. به همین دلیل است که اکثر معماران ستون هایی در فضای داخلی خانه یجاد می کنند و سعی می کنند طول دیوارهای بین آنها را کاهش دهند. (جهت مطالعه بیشتر به مشخصات فنی میلگردهای بافق و ابرکوه مراجعه نمایید)

 

جهت مطالعه بیشتر به میلگرد  مراجعه فرمایید.

آیا مفید بود ؟

بر روی ستاره ها کلیک نمایید

تلگرام
واتس‌اپ
ایمیل
فیسبوک
توییتر
پرینت
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فولاد سبز چیست

فولاد سبز چیست

فولاد سبز چیست؟ صنعت فولاد عامل مهمی در اقتصاد جهانی است. فولاد سبز تقریبا در

کربن زدایی در فولاد

کربن زدایی فولاد

کربن زدایی فولاد کربن زدایی زمانی اتفاق می افتد که اتم های کربن در سطح