مشهورترین سازه های بتنی جهان

فهرست مشهورترین سازه های بتنی جهان

مشهورترین سازه های بتنی جهان

کلیسای جوبیلی واقع در روم

معرفی بنا

اولین مورد از مشهورترین سازه های بتنی جهان کلیسای جوبیلی است. این کلیسا یکی از 50 کلیسای جدید است که بخشی از پروژه هزاره پاپ ژان پل دوم برای جوان سازی زندگی کلیسایی در ایتالیا بود و در خارج از مرکز روم واقع شده است. (جهت مطالعه بیشتر به اسکلت بتنی مراجعه نمایید) ساختمان این کلیسا که از بتن و شیشه ساخته شده است در منطقه Tor Tre Teste که در شش مایلی شرق روم و در یک مکان مسطح و مثلثی شکل واقع شده است. کلیسای جوبیلی یک نقطه مرکزی جدید برای جامعه 8000 نفری که در بلوک های ساختمانی ده طبقه مربوط به دهه 1970 زندگی می کنند ایجاد کرده است و حیاط آسفالت شده این بنا (ساگراتو) به عنوان فضایی برای برگزاری اجتماعات عمومی در نظر گرفته می شود.

کلیسای جوبیلی واقع در روم
کلیسای جوبیلی واقع در روم

تاریخچه بنا

پروژه 10 میلیون دلاری احداث کلیسای جوبیلی در سال 2003 و توسط معمار آمریکایی به نام ریچارد مایر تکمیل شد. از آنجایی که این ساختمان به سفارش اسقف اعظم روم ساخته شد, انتخاب یک یهودی (ریچارد مایر) به عنوان طراح برای کار با واتیکان در آن زمان به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده بود. (جهت مطالعه بیشتر به میلگرد چیست مراجعه نمایید)

متراژ

ساختمان این کلیسا 27000 متر مربع مساحت دارد. ریچارد مایر موفق به احداث ساختمانی شده است که دارای شکل های هندسی دقیق, شفافیت فضایی و کنترل عالی نور است. همچنین در طراحی این بنا از رنگ سفید که نماد پاکی و خلوص است استفاده شده است.

نوع سازه

ابتدا قرار بود این کلیسا ساختاری فولادی داشته باشد و با استفاده از بلوک های بتنی پوشانده شود و سپس گچ بری های مربوطه انجام گیرد. اما در این صورت کلیسا حداکثر 50 سال عمر می کرد. بنابراین تصمیم گرفته شد که ساختار کلیسای جوبیلی با استفاده از بلوک های پیش ساخته که دارای انحنای مضاعف هستند ساخته شود و سپس با استفاده از سیم های افقی و عمودی مونتاژ و متصل شود. (جهت مطالعه بیشتر به خاموت چیست مراجعه نمایید)

جزایر نخلی واقع در دبی

معرفی بنا

یکی دیگر از مشهورترین سازه های بتنی جهان جزایر مصنوعی که در امارات متحده عربی واقع شده اند مکانی برای منزل های مسکونی و هتل ها هستند. این جزایر از بالا شبیه به درخت نخلی که درون یک دایره قرار گرفته است به نظر می رسند. بخش های اصلی جزایر نخلی با نام های تنه, ستون فقرات, برگ و هلال شناخته می شوند.

جزایر نخلی واقع در دبی
جزایر نخلی واقع در دبی

تاریخچه بناکار ساخت این بنا از سال 2001 آغاز شد و زمین و زیرساخت های اصلی تا سال 2004 آماده شدند. ساخت و ساز ساختمان ها از سال 2006 آغاز شد و اولین ساکنان این جزایر در سال 2007 وارد منازل خود شدند. (جهت مطالعه بیشتر به فورجینگ میلگرد مراجعه نمایید)

متراژ

در کل می توان گفت برای ساخت جزایر نخلی حداقل 560 هکتار زمین جدید با قطر 5 کیلومتر ایجاد شده است. البته از بین سه جزیره این سازه (نخل جمیرا, نخل دیره و نخل جبل علی) تا کنون فقط نخل جمیرا کاملا تکمیل شده است.

نوع سازه

این جزایر مصنوعی با استفاده از میلیون ها تن سنگ, شن و ماسه ساخته شده اند. 120 میلیون متر مکعب از مواد کف دریا لایروبی شده و برای ساخت این جزیره به کار برده شده است. درواقع میزان سنگ و شن و ماسه ای که برای ساخت نخل جمیرا مورداستفاده قرار گرفته است می تواند دیواری به عرض 2 متر تشکیل دهد که سه بار کره زمین را دور می زند. (جهت مطالعه بیشتر به مفتول چیست مراجعه نمایید)

 

ویلا سایتان در ژاپن

معرفی بنا

ویلا سایتان که توسط شرکت EASTERN طراحی شده در کیوتو واقع شده است. این مورد از مشهورترین سازه های بتنی جهان یک مجتمع مسکونی است که از 11 واحد تشکیل شده است. این واحدها که شبیه به قطعات برگ ها, تنه, ریشه و گل پیاز هستند کاملا از فضای خارجی پنهان شده اند و درنتیجه ساختار بنا شبیه به یک سازه واحد در آمده است.

ویلا سایتان در ژاپن
ویلا سایتان در ژاپن

تاریخچه بنا

زمین هایی که ویلا سایتان در آن بنا شده است زمانی محل کاخ شیهاچیجو بوده اند. این سازه که در کوچه ای به عرض 4 متر واقع شده است در سال 2006 توسط شرکت طراحی EASTERN ساخته شد.

متراژ

همانطور که گفتیم ویلا سایتان دارای 11 واحد است و در کل 557 متر مربع مساحت دارد.

نوع سازه

این بنا با استفاده از بتن ساخته شده است و یکی از ویژگی های جالب توجه در مورد معماری این سازه بازی نورها است که سایه های جالبی ایجاد کرده و نور طبیعی را توسط پنجره ها فیلتر می کند.

پیرس ویوه در فرانسه

معرفی بنا

این ساختمان که توسط زها حدید طراحی و ساخته شده است به نام پیرس ویوه یا (سنگ های زنده) شناخته می شود. پیرس ویوه ساختمانی است که سه موسسه (بایگانی, کتابخانه و سازمان ورزش) را به هم مرتبط می کند. این سازه در مون پلیه فرانسه واقع شده است.

پیرس ویوه در فرانسه
پیرس ویوه در فرانسه

تاریخچه بنا

ساخت این پروژه از سال 2002 آغاز شد و در سال 2012 به پایان رسید. این مورد از مشهورترین سازه های بتنی جهان با استفاده از یک طرح اقتصادی ساخته شد. طی این طرح قرار بود یک ساختار شبیه به تنه درختی بزرگ به صورت افقی بر روی محل قرار داده شود.

متراژ

مساحت این بنا 35000 متر مربع است. زمانی که از دور به این سازه نگاه می کنید شبیه به یک ساختمان واحد به نظر می رسد اما زمانی که به آن نزدیکتر می شوید می توانید سه بخش مجزا از هم را مشاهده کنید. (جهت مطالعه بیشتر به  تفاوت اسکلت فلزی و بتنی مراجعه نمایید)

نوع سازه

پیرس ویوه هم مانند بسیاری از سازه های طراحی شده توسط زها حدید با استفاده از بتن ساخته شده است. زها حدید در استفاده هنرمندانه از بتن مهارت خاصی دارد.

مرکز فرهنگی کونان وارد واقع در ژاپن

معرفی بنا

یکی دیگر از مشهورترین سازه های بتنی جهان مجموعه فرهنگی شامل تئاتر, کتابخانه, موزه محلی و مرکز اجتماعات است. هریک از این چهار بخش توسط راهروهایی به نام «خیابان کراس» به هم متصل می شوند. دیوارهای این بنا به شکلی طراحی شده اند که هوای تازه و نور طبیعی را در ساختمان توزیع می کنند.

مرکز فرهنگی کونان وارد واقع در ژاپن
مرکز فرهنگی کونان وارد واقع در ژاپن

تاریخچه بنا

این سازه در سال 2012 و توسط Chiaki Arai Urban و ArchitectureDesign طراحی شده است.

متراژ

این سازه که در 150 مایلی شمال غربی توکیو و در شهر نیگاتا واقع شده است مساحتی به اندازه 5002 متر مربع دارد.

نوع سازه

کونان وارد با استفاده از بتن ساخته شده و یکی از مشهورترین سازه های بتنی جهان است. این مرکز فرهنگی دارای شکاف هایی بر روی دیوار است که به شکلی طراحی شده اند که می توانند علاوه بر نور طبیعی, نور مصنوعی را هم وارد ساختمان کنند.

 

جهت مطالعه بیشتر به ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

آیا مفید بود ؟

بر روی ستاره ها کلیک نمایید

تلگرام
واتس‌اپ
ایمیل
فیسبوک
توییتر
پرینت
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فولاد سبز چیست

فولاد سبز چیست

فولاد سبز چیست؟ صنعت فولاد عامل مهمی در اقتصاد جهانی است. فولاد سبز تقریبا در

کربن زدایی در فولاد

کربن زدایی فولاد

کربن زدایی فولاد کربن زدایی زمانی اتفاق می افتد که اتم های کربن در سطح